Bloms Trä förenklar hela kedjan från order till betald faktura med marknadens mest flexibla affärssystem

På det småländska höglandet strax utanför Nässjö ligger Bloms Trä, ett familjeföretag i tredje generationen. Företaget drivs av syskonen Carina och Magnus Blom. Verksamheten är tvådelad och består av ett hyvleri samt en byggvaruhandel, vilket är en relativt unik kombination. Något som ställer särskilt höga krav på affärssystemet. Lösningen är ett komplett systemstöd i form av Prosmart Smart integrerat med Hogia.

“Prosmart förstår vad vi gör och vad vi behöver. De har anpassat sig efter våra utmaningar och processer.”

 

När Bloms Trä grundades av syskonen Bloms farfar på 1940-talet var det ett kombinerat sågverk och hyvleri. Numera är sågverket avvecklat och hyvleriet har gått in i den moderna tidsåldern. Hyvlingen är datoriserad och styrs på detaljnivå i ett tätt samspel mellan människa och maskin, i såväl korta som långa serier. På området finns också ett justerverk där virket sorteras efter kvalitet och dimension. Bland produkterna finns bl a paneler, finsågat, konstruktionsvirke, läkt och råspont. Bloms Trä är också en renodlad byggvaruhandel med allt vad det innebär. Kunderna varierar från takstolstillverkare och hustillverkare till lokala byggföretag och privatpersoner. Kombinationen är relativt unik, vilket ställer särskilt höga krav på affärssystemet. Utmaningen ligger i att få in två olika typer av verksamheter i samma affärssystem och dessutom få systemet att samspela med ett externt ekonomisystem. Lösningen blev ett automatiserat och komplett system för tillverkande företag i form av Prosmart Smart, integrerat med Hogia Ekonomi.

 

Hittade Prosmart via Hogia
Bloms Trä är mångåriga användare av Hogias ekonomisystem. Under vintern 2019 drog bolaget ingång sin byggvaruhandel och då behövdes ett order-, lager- och faktureringssystem som kunde hantera ett komplext processflöde från hyvleriet samt försäljning av såväl trävaror som byggvaror. När Carina gjorde research för att växla upp verksamheten snubblade hon över Prosmart av en slump.

– Jag hade inga större förhoppningar om att hitta ett affärssystem som passar båda våra verksamheter, men så hittade jag Prosmart genom Hogias sajt. Vi har alltid varit nöjda med Hogia, så ekonomidelen fanns redan på plats. Det är ingen enkel sak att kombinera våra processer och speciallösningar med försäljning av byggvaror, men vi insåg snabbt att Prosmart var en stark kandidat. På den vägen är det och nu har vi varit igång ett par månader, säger Carina Blom, VD och delägare.

Skillnaden märks på sista raden
Nu sker exempelvis artikel- och lagerhantering automatiskt, vilket gör att de anställda på Bloms Trä aldrig igen behöver tänka på manuell hantering. Det inbyggda systemstödet gör i korthet att Bloms Trä kan hantera material- och produktionsplanering, lönsamhetsanalys och leveranstidsbevakning i ett och samma system. Allt är inkluderat. De har helt enkelt full koll på kedjan, från verksamhet till lönsamhet. Bolaget kan med andra ord ta hand om order, lager, fakturering, material- och produktionsplanering, inköpsrutiner och mycket mer med Prosmart Smart. Systemet innehåller också funktioner för exempelvis prislistor, lagervärdering, inventering, koppling av dokument, hantering av valutor och strukturhantering. För att förenkla vardagen ytterligare har Bloms Trä även valt till nettobehovsplanering, vilket sparar mycket tid.

Verksamhetsförståelse avgjorde
Problematiken för Bloms Trä var flerdelad. De hade ett befintligt tillika välfungerande ekonomisystem i form av Hogia Ekonomi, men inget system som kunde hantera komplexiteten gällande order, lager och fakturering i både virkes- och byggvarudelen. Ett sådant system måste kunna hantera olika volymer, längder, kvaliteter, löpmeter, artiklar som säljs som paket och mycket mer. Hyvleri- och virkesverksamheten gör också att produkter kan byta skepnad och bli helt nya produkter. Ett exempel är när en bräda målas. Då förvandlas en artikel till två, fast med olika attribut. Lösningen blev att samla och styra alla processer i ett enda system, Prosmart Smart. Allt sker nu per automatik.

– Prosmart förstår vad vi gör och vad vi behöver. De har anpassat sig efter våra utmaningar och processer. För mig har det varit den viktigaste insikten. Jag upplever att Prosmart har löst branschspecifika problem när vi har pekat ut olika problemområden, fortsätter Carina.

 

Processtyrt och integrerat
Prosmart Smart kan integreras med Hogia Ekonomi. Tack vare Prosmarts samarbete med Hogia kan Bloms Trä nu maximera båda systemen. Om något ändras i det ena systemet, så ändras det också i det andra. Det kan exempelvis vara ändringar i kundregister. Fakturor som bokförs i Prosmart Smart hamnar automatiskt i kundreskontran i Hogia Ekonomi. Integrationen gör också att Bloms Trä har full koll på vilka fakturor som är betalda. Prosmart Smart är en ny företeelse för Carina, precis som integrationen med Hogia. De har därmed ännu inte utnyttjat den fulla kapaciteten. Framöver kan de i stort sett lösa alla tänkbara problem med hjälp av systemet. De kan dessutom lägga till nya funktioner i framtiden.

– Det tar ju lite tid för sådant här att falla på plats. Nyckeln är att hitta processer som går hand i hand med vad vi vill och faktiskt kan åstadkomma. Att sätta regler och sedan följa dem. Annars är det ingen idé att arbeta processtyrt överhuvudtaget. När personalen har fått upp ångan är jag övertygad om att den här investeringen kommer att göra stor nytta i vår vardag och för våra kunder, avslutar Carina.

 

Klicka här för att läsa mer om vårt samarbete med Hogia