Wood House i Tranås implementerade Prosmart i mars 2024. Från manuella arbetssätt med Excel-ark för produktionsplanering till digitala kedjekopplade processer har företaget nu fått bättre koll på produktionen. Resultatet? 10-15 procent högre produktivitet.
När Wood House implementerade Prosmart gjorde de det med en ödmjukhet kring att de stod inför en omställning av stora mått. Företaget, med 15 anställda, har historiskt arbetat pappersbaserat och produktionsplaneringen har bestått av fyra Excel-ark.
Fredrik Gustafsson som är VD på Wood House berättar:
– Vi hade en känsla och en bild av att vi producerade kundorderstyrt men i samband med implementationen av Prosmart och med Christers (Thalin, konsult och utbildare på Prosmart) hjälp har vi fått koll på att så inte alls var fallet. Vi producerar ofta för lager också. Genom att få en bättre bild av flödet har vi kunnat bli mer exakta i planeringen och nu har vi bättre koll på vad som produceras och när, säger han.
10-15% högre produktion och en sparad halvtidstjänst
Trots att systemet är relativt nytt hos Woodhouse har de redan sett konkreta resultat. Med Prosmart har företaget lyckats öka produktionen med 10-15%, det med egentligen implementationen av systemet i arbetet som enda förändring.
Men det är framförallt inom produktionsplaneringen som effekterna märkts av mest. Att gå från Excel-ark till ett integrerat system har gjort just produktionsplaneringen enklare och sparat mycket tid. Hur mycket?
Jo, faktum är att det är så mycket som en hel halvtidsstjänst som sparats.
– Vår produktionsplanerare la tidigare hela sin tid på att just produktionsplanera. Nu har han en tidsbesparing på halva tiden, tid som vi har valt att lägga på att arbeta med strategiskt förbättringsarbete kopplat till systemet och våra processer, säger Fredrik.
Digitala arbetsflöden
För att effektivisera produktionen har Woodhouse infört iPads vid varje arbetsstation. Medarbetarna kan nu rapportera digitalt i realtid, vilket ger en snabbare överblick och minskar behovet av pappersarbete. Varje steg i processen blir synligt och när en medarbetare är klart med sin del kan nästa person direkt se och fortsätta arbetet – arbetsstation för arbetsstation.
Wood House har snabbt tagit stora kliv i sin resa med Prosmart som affärssystem och ser redan positiva effekter i vardagen. Framåt handlar arbetet om att fortsätta anpassa och finslipa processerna så att de är en stabil grund – för att stärka företaget idag och i framtiden.
Läs mer om hur Prosmarts processer kan vara ett stöd i er verksamhet här