Prosmart Start – Enkelt, avskalat och funktionellt

Prosmart Start är en lösning som fungerar för de allra flesta företag. I ett avskalat och lättanvänt gränssnitt får du tillgång till alla nödvändiga funktioner inklusive allt från lagersaldo, transaktioner och lagervärde till offerter, fakturering och tidredovisningssystem. Allt sker smidigt direkt från systemet.

Från offert till faktura

Offerter skapar och mailar du direkt från programmet. För att skapa en order av en offert behöver du bara
klicka på en knapp. Artikelregistret håller koll på ditt saldo och reservationer för kommande utleveranser.
Sedan skapas en följesedel baserat på dina val.

Du kan även hantera delfakturering, samlingsfakturering m m. För att göra det riktigt enkelt för dig kan
Prosmart Start också hantera olika valutor, språk, prislistor, lagervärdering, inventering, mejl, rapporter
och mycket mer. Om du lägger till Prosmart Transportadministration kan du även boka frakten och skriva
ut fraktsedlar. Prosmart Start är alltid en bra plats att börja din resa på.

Smidigt artikelregister

I det inbyggda artikelregistret lägger du upp artikelnummer, benämningar, enhet, pris och mycket mer. Genom in- och utleveranserna hålls saldot hela tiden uppdaterat. För att få koll på hur saldot ser ut just nu och framöver kan du använda artikelprofilen. Där kan du nämligen se kommande och historiska transaktioner. Du får även tillgång till funktioner för saldojustering, inventering, lagervärdering, prislistor och mycket mer.

Ordnade kund- och leverantörsregister

Prosmart Start skapar också ordning och reda i dina kund- och leverantörsregister. Här lägger du enkelt
upp postadress, leveransadress och kontaktpersoner, men också all annan grunddata. Exempel är språk,
valuta och rabattsatser. På kundkortet kan du följa kundhistoriken i detalj och på så sätt ha koll på ordrar,
fakturor och vad som är offererat. I Prosmart Start kan du även skapa anteckningar kopplat till dina kunder.

Grunden till den perfekta offerten

Prosmart Start gör det enkelt att skapa offerter på dina artiklar. Du kan skapa fritexter med exempelvis leveransvillkor, produktbeskrivningar och förbehåll, men också viktiga saker som kunden bör vara
uppmärksam på. När du klar skickar du offerten direkt från systemet. Vi kan inte hjälpa dig med dina
erbjudanden och vad du fyller offerten med, men vägen till en faktiskt affär är betydligt smidigare med
Prosmart Start.

Total kontroll över orderflödet

Orderhanteringen är också snabb och smidig. Antingen skapar du den direkt eller kopierar över information från offerten. Här kan du dessutom lägga till information som ska vara med på orderbekräftelsen. Exempel är artikelrader med pris, rabatter, leveranstid m m. Du kan även lägga till fritexter som berör exempelvis artikelns egenskaper eller leveransvillkoren. Det är helt upp till dig. Själva
orderbekräftelsen mejlar du sedan direkt från systemet till din kund.

Utleveranser med följesedlar

Prosmart Start hanterar förstås även dina utleveranser, men också dina delleveranser. Du får smidigt ut
dina följesedlar direkt i systemet. Om du vill skriva ut fraktsedlar och boka speditör är ett tips att utöka
funktionaliteten med tillvalet Transportadministration. Allt ligger sedan som underlag till fakturering.

I mål med dina fakturor

Det finns två sätt att skapa fakturor på i systemet. Antingen skapar du dem direkt eller från dina
utlevererade kundorderrader. Här hanterar du även delleveranser, samlingsfakturering m m. Allt kan ske
automatiskt om du vill. Mejla sedan dina fakturor som PDF:er inifrån Prosmart Start.

Innehåll Prosmart Start